5046 9015 - BEMÆRK GRATIS FRAGT VED KØB OVER KR. 1.200,- inkl moms. Gælder kun ved køb fra vores lager. kontakt@koeb-socialt.dk

Der kan godt komme noget fint ud af disse samarbejder. F.eks. arbejder Dansk Supermarked og WWF lige nu på at få gjort virksomhedens leverancer af fisk bæredygtig. Det vil sige, at man går ind og bearbejder leverandørerne, så de begynder at prioritere bæredygtig fiskning. Og det har sandsynligvis større virkning, end hvis man bare skiftede til en allerede bæredygtig leverandør. Læs mere her.

Ligeledes samarbejder Bestseller med Red Barnet om at uddanne unge i Bangladesh ud af arbejdsløshed. De får en faguddannelse inden for tekstil, og kan så senere højne niveauet på de tøjvirksomheder, der producerer Bestsellers tøj. En såkaldt win-win-situation. Læs mere her.

Det er dog ikke helt uproblematisk med disse samarbejder. Det virker som om man har begået en række fejl, som man umiddelbart synes NGO’erne burde have forudset. Blandt andet ordentlig behovsanalyse hos modtageren. Man skulle tro, at tiden for de “hvide elefanter” var ovre for længst, men af de fem anbefalinger, der udstedes i en rapport om samarbejderne, som blandt andet Røde Kors har sat i værk, så skinner det igennem, at der har været en del af den slags problemer. Men læs selv resumeet af rapporten her.

Men lad jer ikke skræmme, der er stadig rigtig mange positive konsekvenser af disse samarbejder, så forhåbentlig kommer der flere fremover.

Få gratis updates om socialøkonomi
– både spritnye gaveidéer og helt nye trends inden for miljø og CSR.

Gratis – til dig fra os.

Din mailadresse bliver naturligvis opbevaret bag lås og slå og deles ikke med nogen!